
Sporo zwolenników ma twierdzenie, że odpowiednie wiosło jest ważniejsze niż odpowiednia deska sup, sporo w tym prawdy, jednak najlepiej zbalansować te dwa najważniejsze elementy.
Dlatego w tym artykule chcielibyśmy bardziej przybliżyć osobom początkującym jak również tym, które pierwsze kroki na desce mają już za sobą, temat wioseł używanych w deskach sup.
Zagadnienie jest bardzo szerokie, dlatego postaramy się w prosty sposób przedstawić rodzaje wioseł, materiały i zastosowanie w odmianach paddleboardingu.
Ponieważ poza pływaniem na desce sup rekreacyjnym, jest jeszcze pływanie turystyczne, sportowe – wyścigowe, rzeczne, surfowanie na fali i pewnie jeszcze kilka odmian można by wymienić.
Do każdego z tych rodzajów aktywności związanymi z supem przewidziane są różne wiosła, tak by było nam jak najwygodniej, oraz by wiosłowanie było wydajne.
Pierwszy podział jaki możemy wyróżnić dotyczy stosowanych materiałów, mamy tutaj:
- Wiosła aluminiowe
Standardowe wiosło najczęściej stosowane w zestawach z deską sup w półce cenowej niskiej oraz średniej. Jest to wytrzymałe wiosło, nieco cięższe niż w przypadku zastosowanie innych materiałów. Wiosło z racji ciężaru oraz pustej pustego środka ma tendencję do szybkiego tonięcia, na co należy zwrócić uwagę. Waga oscyluje pomiędzy 850 a 1100g
- Wiosła z włókna szklanego
Druga najczęściej spotykana kategoria wioseł, które można już znaleźć w zestawach z nieco droższymi markami desek. Włókno szklane – z ang. Fiber glass jest materiałem bardzo sztywnym, lekkim, odpornym na uszkodzenia, jednocześnie włókna tworzące go są kruche dlatego należy uważać na mocne uderzenia wiosłem w twarde powierzchnie. W porównaniu z wiosłem sup aluminiowym, jest znacznie lżejsze, co ma znaczenie przy dłuższym pływaniu na desce sup. Wiosło dłużej utrzymuje się na wodzie jedna nie jest nietonące. Waga tych wioseł sup to na ogół pomiędzy 800-950g
- Wiosła mieszane – włókno szklane i carbon
Włókno węglowe ma szerokie zastosowanie tam gdzie potrzebna jest wytrzymałość statyczna i lekkość materiału, jest przy tym mniej kruche niż włókno szklane, ale znacznie droższe w wytworzeniu. Dlatego producenci często stosują połączenie tych dwóch materiałów, czasem określając dane wiosło carbonowym dla przekazu marketingowego, a w rzeczywistości jest to połączenie np. 30% carbonu i 70% włókna szklanego. Takie wiosło może być nawet cięższe niż wykonane w całości z fiber glassu. Producenci niekiedy stosują mieszaninę tych dwóch tworzyw kompozytowych w całym wiośle, lub dzielą – drążek wykonany z węgla a pióro z włókna szklanego – przykładem może być wiosło Gladiator z linii Pro.
Waga takich wioseł do paddleboardingu to 700-900g
- Wiosła carbonowe
Mamy tutaj zastosowany w 100% carbon, wiosła najlżejsze, bardzo wytrzymałe, doskonale sprawdzają się w sportowym pływaniu lub długodystansowym. Jak już wspomnieliśmy wyżej, włókno węglowe jest bardzo drogie, dlatego ceny wioseł kompozytowych są równie wysokie.
Ich waga to poniżej 800g i możemy zaobserwować pewną zależność – im lżejsze tym droższe.
- Wiosła kevlarowe
Kolejny kompozyt który znalazł zastosowanie również w produkcji wioseł do desek sup. Lekki, bardzo wytrzymały i niezwykle odporny na rozciąganie. Często używany w połączeniu z włóknem węglowym.
- Wiosła drewniane
Można powiedzieć coś dla koneserów tego szlachetnego materiału. Najczęściej można spotkać egzotyczne odmiany Balsa, lub Bambus w połączeniu z kompozytami, ale też w pełni drewniane wiosła produkowane chociażby przez Polską firmę Szmagliński.
https://activegames.pl/pl/p/Wioslo-drewniane-do-SUP/1848
Sztywne, bardzo lekkie – porównywalnie z carbonem – stanowią połączenie nowoczesności z tradycją. Są to wiosła 1-częściowe, dlatego należy odpowiednio dobrać rozmiar do użytkownika.
Skoro pojawiło się już określenie wiosła jednoczęściowego to warto rozwinąć ten wątek jako drugi podział zaczynając jednak od końca:
- Wiosła 4-częściowe – mamy tutaj wiosła aluminiowe, gdzie zastosowanie aż 4 elementów ma uzasadnienie w małym gabarycie deski sup po spakowaniu do transportu. Deska jest składana w kostkę dla uzyskania jak najmniejszego rozmiaru, co automatycznie wymusza równie mały rozmiar wiosło po rozłożeniu. Niestety im więcej elementów łączących tym wiosło jest mniej sztywne i chybotliwe.
- Wiosło 3-częściowe – to najpopularniejszy rodzaj wiosła do pompowanej deski sup. Połączenie łatwości w transportowaniu z wszechstronnością. Takie wiosła dostępne są we wszystkich materiałach z wyjątkiem drewna. O ile nie macie deski typu travel, małej, kompaktowej po spakowaniu, gdzie stosuje się wiosło 4-częściowe – to z całą pewnością macie właśnie ten typ wiosła w komplecie ze swoją deską sup.
- Wiosło 2-częściowe – to rozwiązanie dla osób które wiedzą już czego chcą w pływaniu na desce sup i oczekują po swoim wiośle większej sztywności i lepszego dopasowania pozostałych parametrów wiosła (o czym poniżej). Jeżeli tylko nie ograniczają Was kwestie transportowe – często podróże lotnicze z deską – to warto rozważyć właśnie taki model jako swoje drugie, bardziej dopasowana i zaawansowane wiosło do paddleboardingu.
- Wiosło 1-częściowe – to już wiosła używane głównie przez sportowców, zawodników, osoby zaawansowane jeżeli chodzi o pływanie na desce sup. Tutaj dopasowuje się je (poprzez docięcie) do indywidualnych parametrów użytkownika. Dlatego raz dociętego wiosła nie wydłużymy, skrócić owszem możemy. Zalety to największa sztywność konstrukcji, brak łączeń, zatrzasków, regulacji – czyli elementów które mogą ulec szkodzeniu, mogą przeszkadzać w użytkowaniu i stanowią punkt występowaniu luzów. Jest to najmniej wygodne jeżeli chodzi o transport wiosło, zawsze musimy gdzieś bezpiecznie upchnąć element ponad 2metrowy.
Na tym w zasadzie można by zakończyć podział, jednak bynajmniej on się nie kończy, zwłaszcza jeżeli planujemy zakup indywidualny wiosła, poza standardem który dostarcza producent deski sup w komplecie z paddleboardem.
Mamy zatem trzeci bardzo istotny podział dla osób już opływanych – mianowicie kształt pióra.
Tutaj sprawa nie jest już tak prosta i oczywista, ponieważ do gry wchodzą producenci prześcigający się między sobą nad konstrukcjami, wielkością, kształtem pióra.
Rozmiary piór są mierzone w calach kwadratowych lub centymetrach kwadratowych.
Średni zakres rozmiarów pióra w wiośle sup wynosi od 85 do 95 cali kwadratowych . Większe pióro zapewnia większą moc z każdym pociągnięciem, co prowadzi do wolniejszej kadencji wiosłowania. Mniejsze pióro pozwala na bardziej swobodne pociągnięcia, ale może być również używane podczas wyścigów z szybszą kadencją wiosłowania.
Pióra wioseł w deskach sup były kiedyś znacznie większe, a niektóre modele mierzyły 105 lub więcej cali kwadratowych, to się jednak zmienia i obecny trent to zmniejszenie powierzchni pióra celem uzyskania większej kadencji wiosłowania. W środkowym zakresie rozmiarów, dopasowanie użytkownika nie jest tak istotne, jak mogłoby się wydawać. W większości przypadków styl wiosłowania użytkownika dostosowuje się do rozmiaru łopatki, więc radzimy trzymać się z daleka od skrajności dużych lub małych piór i pozostać w zakresie 85-95 cali kwadratowych – zwłaszcza, jeżeli paddleboarding uprawiamy dla przyjemności i rekreacji, a nie wyczynowo.
Biorąc pod uwagę powyższe, wiosła z dużą powierzchnią pióra o kształcie łzy spotyka się często w surfowaniu na fali, oraz w rekreacyjnym spokojnym paddlowaniu. Natomiast smukłe pióra o prostokątnym kształcie wykorzystuje się w sportowym pływaniu i wyścigach.
Przykład wioseł sup Starboard Enduro w rozmiarze M i L:
Właśnie pod kątem takich zastosowań pojawiły się na rynku wiosła z piórami dwuściennymi – jako przykład może je zilustrować doskonały model Enduro od Starboarda
https://activegames.pl/pl/p/Wioslo-Starboard-Enduro-Tiki-Blue-2-L-/1928
Pomiędzy nimi mamy wiosło w kształcie smukłej łzy, najbardziej uniwersalne o odpowiedniej powierzchni gdy pływamy rekreacyjnie.
Można również spotkać się z określeniem rozmiarów jak w odzieży mamy pióro S, M, L, XL – od najmniejszego do największego.
Kąt ugięcia pióra.
Opisuje on stopień, w jakim pióro odchyla się do przodu od drążka. Wielkość tego kąta wpływa na pionowość łopatki podczas poruszania się w wodzie, co z kolei może wpływać na moc uzyskaną z każdego pociągnięcia.
Nie trzeba poświęcać dużo czasu na analizowanie kątów przesunięcia, chyba że lubicie analizować najdrobniejsze szczegóły swojego sprzętu. Mając to na uwadze, oto kilka ogólnych zaleceń dotyczących kątów odchylenia opartych na różnych stylach wiosłowania:
Do surfowania na desce SUP: około 7 stopni
Do wszechstronnego wiosłowania/użytkowania mieszanego: około 10 stopni
Dla wyścigów SUP: około 12 stopni
Czy to już koniec parametrów jakimi określa się wiosła do pływania na stojąco? Niestety nie, dochodzi jeszcze parametr który określa sztywność wiosła i określany jest liczbą:
S35 - Dla wioślarzy, którzy preferują minimalną elastyczność. Popularne wśród wyższych wioślarzy używających dłuższego wiosła.
S40 - Zbalansowany -Równowaga między sztywnością, a elastycznością.
S45 - Na długie dystanse - dla wioślarzy wszechstronnych i większości zawodników poniżej 70 kg.
Jest to podział stosowany przez markę Starboard, która produkuje doskonałe wiosła.
Czy średnica wioseł też jest różna – oczywiście! Pomijając wiosła dziecięce najczęściej spotykaną średnicą jest 1cal czyli 25mm, ale można spotkać również wiosła o średnicy drążka 26 oraz 29mm, to również możemy spersonalizować pod kątem wielkości naszej dłoni.
Tak już zupełnie kończąc - uchwyt wiosła do paddleboardingu bo o nim nie było jeszcze ani słowa - został tak zaprojektowany by dłoń zaciskała się na nim w sposób naturalny i jednocześnie zapewniający pewny chwyt.
Dlatego najczęściej spotykanym uchwytem jest obły chwyt nazywany Palm, a drugim T-grip - którego przykładem jest wiosło Solid Aqua Marina.
https://activegames.pl/pl/p/Wioslo-SOLID-Aqua-Marina-/1756
Jeżeli doszliście już w swojej przygodzie z pływaniem na desce sup do momentu, że standardowe wiosło aluminiowe zaczyna nie wystarczać, chcecie czegoś lepszego, wygodniejszego - zadzwońcie do nas, chętnie pomożemy Wam wybrać optymalne rozwiązanie.
Wszystkie wiosła znajdziecie również bezpośrednio pod tym linkiem:
https://activegames.pl/pl/c/Wiosla/168
Natomiast w naszym showroomie w Radzionkowie mamy na ekspozycji zaprezentowanych kilkadziesiąt modeli od podstawowych, aluminiowych, po zaawansowane wiosła race.