Elektryczny silnik do pompowanej deski SUP - jaki wybrać?
Jak to się zaczęło?
Wraz z popularyzacją desek SUP do pływania na stojąco z wiosłem, coraz więcej osób zaczęło szukać dodatkowych akcesoriów i modyfikacji, którymi mogliby doposażyć paddleboarda.
Różnego rodzaju siedziska kajakowe wraz z wiosłami kajakowymi to na pewno najpopularniejsze z modyfikacji, jednak nie jedyne.
Chęć poszerzenia możliwości jakie daje deska SUP sprawiła, że użytkownicy zaczęli rozglądać się za niewielkim napędem, oczywiście elektrycznym, który dodatkowo uatrakcyjniłby sesję pływania na desce z wiosłem. Taką potrzebę dostrzegli również producenci i tak zaczęła się popularyzacja silników do supów.

Czy do każdego supa można zamontować silnik?
Na to pytanie można udzielić odpowiedzi twierdzącej - tak, do każdego. Idea jaka przyświeca producentom sprzętu do sportów wodnych zakłada proste, uniwersalne rozwiązania, najlepiej działające na zasadzie plug & play. W związku z tym w większości przypadków postanowiono wykorzystać skrzynki statecznikowe, które montowane są w każdej desce sup, czy to pompowanej czy twardej. No tak, ale doświadczony użytkownik supów może zauważyć, że przecież standardy stateczników są różne - mamy Slide-in, USbox, Click-in.
Oczywiście to prawda, dlatego istotny jest kolejny punkt tego artykułu.

Na co zwrócić uwagę dobierając silnik elektryczny do deski SUP?
Wspomniany wyżej rodzaj montażu statecznika w desce sup, to kluczowy czynnik na jaki powinniśmy zwrócić uwagę szukając odpowiedniego napędu elektrycznego do deski.
Można znaleźć takie modele silników, które będą miały tylko jeden rodzaj montażu - np. Slide-in - przykładem jest silnik Lefeet S1Pro.
Dedykowany do niego adapter montażowy umożliwiający przekształcenie skutera podwodnego, jakim ten model jest w rzeczywistości w napęd do deski sup obsługuje jedynie standard Slide-in.
Są jednak modele w których mamy kilka różnych montażu już w komplecie, dzięki czemu zmieniając deskę sup na inny model, nasz silnik nadal będzie mógł nam służyć.
Jednym z takich rozwiązań jest najpopularniejszy napęd do paddleboardów i kajaków - silnik elektryczny Vaquita marki Epropulsion.
Innym przykładem jest nowy model napędu do zastosowań nawodnych i podwodnych, silnik niemieckiej marki Spinera Power Fin.
Co w przypadku, gdy producent naszej deski postanowił zastosować autorski system mocowania fin w skrzynce - np. Click-in? Takie pytanie mogą zadawać sobie użytkownicy desek marki Aqua Marina z linii Advance. Tutaj możemy podejrzewać celowość takiego działania, bowiem ten popularny producent pompowanych desek SUP ma również swoje silniki - m.in. nowy skuter podwodny BlueDrive X, który już w zestawie poza uchwytami do nurkowania i snorkelingu posiada montaż typu Click-in, idealny do swoich desek.
Może nam również wpaść w oko napęd znanej marki Waydoo - producenta elektrycznych desek eFoil. Model Subnado nie posiada w komplecie żadnego mocowania do deski SUP, można jednak nabyć oddzielnie adapter uniwersalny - pasuje do każdej deski i kajaka, ponieważ należy go przykleić od spodu naszego sprzętu. Jeżeli ktoś chce wyłącznie napęd do deski bez funkcji skutera podwodnego, czyli tzw. kierownicy - może wybrać ten model Subnado SUP.
Pamiętajcie również o tym, że istnieją przejściówki pomiędzy poszczególnymi rodzajami mocowań statecznika - np. z USbox na Slide-in oraz odwrotnie.

Co poza rodzajem montażu powinno nas zainteresować wybierając silnik elektryczny do deski SUP?
Oczywiście moc! Przecież wybieramy silnik elektryczny który ma napędzać naszą deskę, chcemy poczuć adrenalinę, szybkość a do tego potrzebna jest moc.
Oczywiście w tym wypadku zwracamy uwagę na parametr określony w jednostce mocy czyli Watach. Im większa moc, tym większe zużycie baterii, dlatego jeżeli chcemy się cieszyć długim czasem na wodzie i udaną zabawą, to obok mocy istotna jest również pojemność baterii, która odpowie nam na ważne pytanie zadawane przez wszystkich - ile popływam na tym silniku.
Przeliczenie jest bardzo proste - jeżeli nasz wybrany silnik posiada umowną moc - 300W a bateria ma pojemność 150Wh (czuli 150 watów na godzinę) to daje nam 30min pływania z pełną mocą 300W i godzinę pływania z połową mocy.
Dlatego warto zwrócić uwagę czy dany silnik ma kilka stopni prędkości, lub płynnie regulowaną moc - jak w przypadku silnika elektrycznego ePropulsion Vaquita.

Czy mogę zabrać silnik elektryczny do deski sup na wakacje samolotem?
Zabranie pompowanej deski sup a nawet sztywnej nie przysparza większych problemów. Możemy nadać bagaż sportowy, a czasem nawet pompowany SUP zmieści się jako bagaż rejestrowany. Jednak co z silnikiem? Tutaj kluczowy jest parametr baterii - czyli jej pojemność wyrażona we wspomnianych Wh.
Każde z nowoczesnych urządzeń elektrycznych w tym napędy do desek, łodzi itp. posiadają akumulatory wykonane w technologii LFP czyli litowo - żelazowo - fosforowych. Jest to skład chemiczny który podlega bardzo rygorystycznym normą transportu lotniczego. Z reguły przyjmuje się pojemność 150Wh dla bagażu rejestrowanego, jednak należy to sprawdzić bezpośrednio w linii lotniczej którą będziemy podróżować.
Szczerzej na ten temat piszemy w artykule na naszym blogu - "Podróż samolotem a baterie litowe"
Podsumowanie - jaki silnik na deskę SUP wybrać i na co zwrócić uwagę?
- rodzaj mocowania - czy istnieje odpowiedni adapter w przypadku innego systemu?
- moc silnika - chcemy pływać dłużej ale niekoniecznie szybko, czy szybko ale przez to może być krótko?
- jaka jest pojemność baterii oraz czy jest ona wbudowana czy wymienna?
- czy prędkość jest regulowana i w jakim stopniu?
- czy silnik elektryczny będzie używany wyłącznie do deski SUP lub kajaka, czy może chcemy mieć też funkcję skutera podwodnego?
Jeżeli po tych wskazówkach nadal macie mętlik w głowie, sprawa jest prosta - zadzwońcie do nas! Opływaliśmy wszystkie możliwe silniki i skutery, dzięki temu doświadczeniu już po krótkiej rozmowie będziemy wiedzieć czego potrzebujecie :)
