Czy jesteśmy świadkami prawdziwego bumu na silniki elektryczne?
Odpowiedź na to pytanie może być tylko jedna - oczywiście TAK. Od wielu już lat z uwagą śledzimy wszystko to, co dzieje się na rynku marine w dziedzinie nowoczesnych silników elektrycznych do jachtów, łodzi czy też pontonów. Branża rozwija się bardzo prężnie, cały czas rozwijając stosowane technologie, poprawiając wydajność swoich systemów elektrycznych napędów, które trafiają do jednostek pływających. W ciągu ostatnich trzech lat ta grupa produktów praktycznie zdominowała większość targów jachtowych na świecie, poczynając od największych targów halowych- Boot w Düsseldorfie. Zarówno w tym, jak i ubiegłym roku nie było stoiska stoczni jachtowej, na której nie zostałaby przedstawiona przynajmniej jedna jednostka wyposażona w napęd elektryczny ECO. Hala poświęcone wyposażeniu w tym napędów, były mocno obsadzone przez producentów tego typu układów, zarówno silników zaburtowych, jak i stacjonarnych silników elektrycznych.
Osobiście bardzo nas to cieszy, ponieważ już od wielu lat pływamy z wykorzystaniem nowoczesnego silnika elektrycznego zaburtowego. Każda przesiadka na jednostkę wyposażoną w hałasujący silnik benzynowy lub diesel to katorga dla uszu i nosa...
Do tej pory stosunkowo mało był elektrycznych silników zaburtowych o większej mocy. Tutaj na tle konkurencji mocno wyróżniała się i nadal to robi renomowana niemiecka marka Torqeedo. Jej modele Cruise 10.0 (10kW) oraz Cruise 12.0 (12kW) to doskonały przykład nowoczesnej elektrycznej jednostki napędowej w układzie 48V - który powoli stał się standardem napięcia nie tylko w silnikach elektrycznych, ale też w całych układach zasilania na jachtach.
Dynamiczny rozwój marki ePropulsion
ePropulsion to firma specjalizująca się w tworzeniu inteligentnych i zrównoważonych produktów dla przemysłu jachtowego, skupiająca się na ekologicznych rozwiązaniach dla branży żeglarskiej. Produkują szeroką gamę osprzętu, w tym elektryczne silniki zaburtowe. Ich najbardziej znanym dotychczas produktem był silnik zaburtowy Spirit 1.0 a w kolejnej odsłonie Spirit 1.0 Plus o mocy 1kW co stanowi ekwiwalent napędu spalinowego o mocy 3KM. Produkt ten w krótkim czasie stał się jednym z bestsellerów na rynku silników do pontonów, małych łodzi czy otwarto pokładowych żaglówek.
Firma odniosła niezwykły sukces, odnotowując rekordowy wzrost przychodów ze sprzedaży o 200% w 2021 roku i sprzedając ponad 15 000 sztuk na całym świecie. Ten wzrost potwierdza ich pozycję światowego lidera i konkurenta na rynku morskich systemów napędu elektrycznego.
Z okazji 10ej rocznicę swojego istnienia w 2022 roku, firma ePropulsion wprowadziła na rynek nowe produkty, w tym modele Spirit 1.0 Evo, Navy 3.0 Evo i Navy 6.0 Evo. Stanowią one ewolucję uznanych produktów firmy ePropulsion, obecnie wyposażonych w funkcję hydrogeneracji. Posunięcie to odzwierciedla zaangażowanie firmy w innowacje w zakresie zrównoważonej technologii morskiej.
Patrząc w przyszłość, ePropulsion optymistycznie patrzy na swój rozwój, kontynuując innowacje i poszerzając swoje linie produktów, czego najlepszym przykładem jest świeżo zaprezentowany zaburtowy silnik elektryczny X40.
Najnowszy napęd elektryczny zaburtowy ePropulsion o mocy 40kW - X40 nowa jakość na rynku
Firma ePropulsion zaprezentowała elektryczny silnik zaburtowy X40 na targach Fort Lauderdale Boat Show, które odbyły się w dniach 25–29 października 2023 r.
Według ePropulsion ich najnowocześniejszy elektryczny silnik zaburtowy X40 jest o 20 procent lżejszy od silników konwencjonalnych i zapewnia moc wyjściową 40 kW.
Zaprezentowany na targach jachtowych w Fort Lauderdale silnik X40, charakteryzujący się doskonałą sprawnością układu napędowego na poziomie 88,2%. Co stanowi doskonały wynik pośród silników elektrycznych.
X40 poza swoimi ponad przeciętnymi parametrami to również elegancka i zwarta konstrukcja. Łączy w jednym urządzeniu elektryczny układ kierowniczy, wspomaganie trymowania/pochylania, elektryczną jednostkę sterującą (ECU) i sterownik silnika. Pozwala to na maksymalne wykorzystanie przestrzeni rufowej na łodzi, zarówno do celów komercyjnych, jak i rekreacyjnych.
Inteligentna architektura systemu ePropulsion (eSSA) została zaprojektowana w celu zapewnienia łatwej, bezpiecznej i niezawodnej konfiguracji układu napędowego X40. Jego modułowa struktura pozwala również na bezproblemową integrację z odnawialnymi źródłami energii.
Parametry jednostki dostępne są zdalnie dzięki mobilnej aplikacji współpracującej z systemem eSSA. Daje nam ona podgląd do lokalizacji jednostki, prędkości, zasięgu, poziomu naładowania akumulatorów. Można w niej również ustawiać alarmy na określone obszary poruszania się.
Taka funkcjonalność na pewno sprawdzi się w firmach czarterowych i wypożyczalniach.
Cyfrowy ster i inteligentna przepustnica zapewniają odbiór informacji zwrotnych w czasie rzeczywistym. Elektryczny układ kierowniczy eliminuje konieczność stosowania elementów hydraulicznych, zapewniając opływową konstrukcję wymagającą niewielkiej konserwacji.
Ponadto cyfrowy układ kierowniczy stanowi wstęp do pakietu zaawansowanych systemów wspomagania sterowania firmy ePropulsion.
Już na tym etapie dostępne są trzy funkcje autopilota: utrzymanie kursu, utrzymanie pozycji, rotacja 360 stopni.
Innowacyjne funkcje silnika elektrycznego ePropulsion X40
Poza wspomnianą już architekturą eSSA X40 posiada technologię tłumienia drgań i izolację rezonansu częstotliwości, zaprojektowaną w celu znacznego zmniejszenia wibracji i poziomu hałasu w porównaniu z konwencjonalnymi silnikami zaburtowymi. Najnowocześniejsza usługa łączności zapewnia aktualizacje statusu w czasie rzeczywistym, zaawansowane monitorowanie, raportowanie i precyzyjne śledzenie podróży.
X40 jest wyposażony w platformę elektryczną 96V zgodną z najnowszymi normami IEC. Posiada wodoodporność IP67 i zapewnia minimalną żywotność 5000 godzin.
Z X40 kompatybilna jest szeroka gama akcesoriów, w tym inteligentna przepustnica ePropulsion, cyfrowy ster, inteligentny wyświetlacz, śruby napędowe, akumulator G102-100, ładowarka akumulatora, kontroler ładowarki słonecznej, MPPT i konwerter napięcia DC-DC.
X40 to kolejna ewolucja elektrycznych silników zaburtowych tej wielkości, prezentująca najwyższy poziom możliwości badawczo-rozwojowych ePropulsion” – mówi Danny Tao, dyrektor generalny i współzałożyciel ePropulsion.
„Zawsze staramy się wprowadzać innowacje, nie tylko po to, aby dopasować to, co jest dostępne w przypadku standardowych silników zaburtowych spalinowych, ale także wyjść poza ich możliwości i zapewnić rzeczywiste, ulepszone osiągi, zapewniając jednocześnie cichą, czystą i potężną alternatywę dla napędu spalinowego”.
Garść parametrów i osiągów napędu elektrycznego X40 ePropulsion
- Masa silnika (bez sterowania) 99 kg (218,3 funta) w wersji z kolumną L oraz 101,5 kg (223,8 funta) w wersji z kolumną XL
- Długość kolumny silnika odpowiednia 508 mm (20”) oraz 635 mm (25”)
- Wymiary (dł. x szer. x wys.) 757 x 360 x 1233 mm (29,8 x 14,2 x 48,5”) - stopa L, 757 x 360 x 1360 mm (29,8 x 14,2 x 53,5”) stopa XL
- Moc wejściowa 40 kW
- Napięcie nominalne 96 VDC
- Układ chłodzenia Chłodzenie cieczą w zamkniętej pętli
- Znamionowe obroty od 1500 do 2100 rpm
- Trymowanie oraz podnoszenie - zintegrowane, elektryczne
- Kąt trymowania / pochylenia -4° do 61°
- Układ kierowniczy Zintegrowany elektryczny układ kierowniczy
- Kąt skrętu ±45°
- Śruba napędowa 15” x 10 3/4” (dostępne w rotacji L i R)
- Śruba napędowa 13 3/8” x 16 3/4” (dostępne w wersji lewostronnej i prawej)
Testowe osiągi, jakie uzyskiwał silnik ePropulsion X40 na łodzi aluminiowej o długości 20 stóp, z dwoma osobami na pokładzie.
Waga całkowita jednostki z załogą ok 1,2T, silnik zasilany 4x bateria G102-100 96V
Akwen - spokojne jezioro.
Moc wyjściowa (kW) |
Prędkość (kph / mph) |
Czas działania (hh:mm) |
Zasięg (km / mile) |
10 |
12.6 / 7.8 |
4:00 |
50.4 / 31.3 |
20 |
15.4 / 9.6 |
2:00 |
30.8 / 19.1 |
40 |
35.9 / 22.3 |
1:00 |
35.9 / 22.3 |
Poniżej jeszcze jeden film w którym Anthony Jones najszerzej prezentuje i omawia najnowszy silnik ePropulsion X40. Na końcu również wywiad z cytowanym już w tym artykule CEO ePropulsion - Danny Tao.
Jak zwykle zachęcamy do kontaktu z nami, chętnie pomożemy wybrać i skonfigurować odpowiedni napęd elektryczny dla Twojej jednostki.
Kto raz zakosztował pływania w ciszy w towarzystwie śpiewu ptaków, szumu wody zza rufy łodzi, ten już nie będzie chciał wracać do silników spalinowych.