Bardzo często nasi klienci jak również miłośnicy żeglarstwa pytają nas o wymagane prawem dokumenty niezbędne do prowadzenia katamaranu żaglowego Minicat.
Śpiesząc z odpowiedzią wyjaśniamy, że wedle obowiązujących przepisów na prowadzenie jednostki żaglowej o długości kadłuba do 7,5m nie potrzeba żadnych patentów ani uprawnień. Dotyczy to również jednostki wyposażonej w napęd mechaniczny o mocy do 75kW ograniczonej mechanicznie do rozwijania prędkości 15km/h. To samo dotyczy jachtów motorowych – w tym wypadku długość kadłuba nie może przekraczać 13m i silnik mechaniczny z ograniczeniem j.w.
Dlatego jeżeli ktoś żegluje od wielu lat, zna przepisy prawa wodnego, a prowadzenie jednostki nie sprawia mu żadnych problemów, to uprawnienie nie będzie konieczne.
Niemniej w przypadku osób początkujących, które dopiero co stawiają pierwsze kroki na pokładzie jachtów żaglowych lub innych jednostek pływających, sugerujemy poprzedzenie pływania odpowiednim kursem żeglarskim.
Szkolenie zakończone egzaminem na patent organizuje wiele firm w Polsce, a sam patent może być zarówno wydany przez PZŻ (Polski Związek Żeglarski) – Żeglarz Jachtowy – najniższy stopień uprawniający do samodzielnego sterowania jachtem żaglowym (który może być wyposażony w pomocniczy napęd mechaniczny) po wodach śródlądowych. Po morskich wodach wewnętrznych przy długości kadłuba do 12m oraz w strefie do 2Mm od brzegu w porze dziennej. Do egzaminu może przystąpić osoba która ukończyła 14rok życia.
Odpowiednikiem polskiego uprawnienia, które honorowane jest w całej Europie i również w Polsce jest ISSA (International Sailing Schools Association) Inland Skipper – certyfikat wydawany po ukończeniu odpowiedniego kursu, zdobyciu umiejętności i wiedzy teoretycznej popartej egzaminem wewnętrznym przeprowadzonym przez instruktora, którego imię i nazwisko będzie widniało na uzyskanym certyfikacie.
Trzecim związkiem, bardzo cenionym na świecie jest brytyjskie RYA (Royal Yachting Association) którego uprawnienia są rozpoznawane i honorowane na wszystkich kontynentach i świadczą o wysokiej jakości i kwalifikacjach kadry egzaminatorów, jak również osoby która takie uprawnienie uzyskała.
Kolejnym często zadawanym pytaniem przez posiadaczy lub przyszłych posiadaczy katamaranów pompowanych, jest pytanie o możliwości żeglowania po wodach Chorwacji, Grecji, Włoch. Z naszego doświadczenia jak również ekipy z Niemiec która co roku organizuje tygodniowe rejsy po wyspach Chorwackich, katamaran nie wymaga żadnych rejestracji ani winiet. Natomiast przynajmniej jeden z żeglarzy sterujących katamaranem powinien mieć uprawnienia które są uznawane w Europie – np. jednej z powyższych organizacji / związków.