Elektryczne rewolucje na wodzie

0
Elektryczne rewolucje na wodzie

Chcielibyśmy w tym miejscu przybliżyć , w prosty sposób temat związany z napędami elektrycznymi w łodziach i pontonach używanych do celów rekreacyjnych. Silniki tego typu coraz głośniej pukają do drzwi nawet dużych stoczni jachtowych. Nie ma pewnie producenta, który ignorowałby temat i nie oferował swoich produktów z możliwością wybrania napędu hybrydowego lub elektrycznego a już jako minimum był przystosowany do montażu takiej jednostki.


Tak samo jak w motoryzacji, tak i tutaj mamy wyraźny trend do ograniczenia emisji spalin ale też widzimy, że społeczeństwo chce być eko. W Polsce temat silników elektrycznych najbardziej znany jest w środowisku wędkarzy, gdzie są już od wielu lat wykorzystywane bardzo szeroko. Wpływa na to rodzaj zbiorników wodnych jakie mamy w kraju - a szczególnie coraz większa ilość tzw. stref ciszy - czyli miejsc gdzie nie można pływać z wykorzystaniem silnika spalinowego.

     

Poza takimi zastosowaniami mamy jeszcze pływanie rekreacyjne z rodziną, przyjaciółmi. Możemy do tego wyczarterować łódź lub jacht, ale umówmy się, poza Mazurami, Pomorzem oraz dużymi zbiornikami wodnymi jak Zegrze nie mamy zbyt wielu możliwości do wyboru.

Można natomiast pokusić się o własną jednostkę pływającą i nie wydawać na ten cel majątku.
Mamy do dyspozycji cała masę producentów łodzi wykorzystywanych przez wspomnianych wędkarzy, natomiast bardzo ciekawą opcją są pontony pneumatytczne. Nie mamy oczywiście na myśli bardziej zabawkowych pontonów dziecięcych dostępnych w niemal każdym markecie, tylko jednostki atestowane, posiadające odpowiednie certyfikaty i klasy pływalności. Są w nich zastosowane bardzo nowoczesne i niezwykle wytrzymałe tkaniny pvc w gramaturach od 750-1500g/m2. Zalet tego typu rozwiązań jest wiele, jednak najważniejsza z nich to mobilność, łatwość transportu w bagażniku klasycznego samochodu osobowego, bez konieczności holowania przyczepy.


Dla 4-osobowej rodziny dobrym rozwiązaniem będzie ponton o wymiarach o 3,6m. Natomiast jeżeli chcemy pływać w dwójkę, to 3,3m zapewni odpowiednio dużo miejsca i komfortu, zmieścimy również podręczny bagaż. Jednym z wiodących producentów profesjonalnych pontonów jest firma Kolibri, z szerokiej oferty każdy wybierze coś dla siebie. W komplecie zawsze otrzymujemy wiosła, więc tak naprawdę już to wystarczy nam do eksplorowania akwenów wodnych i spędzenia czasu wspólnie z najbliższymi nad wodą.
Jeżeli myślimy o nieco większych zbiornikach, a nawet strefach przybrzeżnych konieczny będzie ponton o klasie pływalności (klasie żeglugowej) C, umożliwia on pływanie daną jednostką na akwenach zamkniętych jak i wodach przybrzeżnych przy sile wiatru do 6 stopni B. i przy fali znaczącej do 2m włącznie.


Myśląc o takim pływaniu po pierwsze należy rozważyć o kurs na patent sternika motorowego, pomimo, że polskie przepisy dopuszczają pływanie bez patentu jednostkami motorowymi o długości do 13m z silnikiem o mocy silnika poniżej 10kW oraz mocy do 75kW gdzie prędkość została ograniczona konstrukcyjnie do maksymalnie 15km/h. Bez odpowiednich uprawnień i wiedzy zarówno teoretycznej z przepisów prawa morskiego jak i wiedzy praktycznej na dużych akwenach o znacznej aktywności żeglugowej możemy stanowić zagrożenie dla siebie i innych wodniaków, dlatego należy do tego podejść rozsądnie i odpowiedzialnie. Kursy organizowane są w wielu miejscach zazwyczaj w systemie weekandowym.
Mając już za sobą formalności oraz wybór odpowiedniej jednostki pływającej wracamy do sprawy silnika - ten artykuł jest na temat elektryków i na tym się skupimy. Jak wiadomo wszystko co działa na prąd, musi go mieć z czegoś dostarczony - czyli akumulator. Większość modeli dostępnych na rynku najpopularniejszych firm jak Haswing, Minn Kota, Motorguide czy Haibo wymagają podpięcia do zewnętrznego akumulatora, żelowego lub innego. Dochodzi nam zatem konieczność zagospodarowania miejsca dla ciężkiej i nieporęcznej baterii do której podpinamy kablami nasz silnik podobnie jak to się ma w samochodzie. Jest też inny rodzaj silników na których chcielibyśmy się skupić - wiodący producenci w branży - Torqeedo i ePropulsion zaproponowali rozwiązania idealne dla rekreacji które świetnie wpasowują się model - lekkie, mobilne, łatwe w transporcie ale też w ładowaniu. Co jest równie istotne, z montażem i użytkowaniem poradzi sobie dosłownie każdy.

 

Uzyskanie kompaktowego, zwartego silnika wraz z doczepioną baterią nie byłoby możliwe bez wykorzystania technologii ogniw typu LiPo, które są dużo lżejsze i mniejsze w stosunku do tradycyjnych akumulatorów kwasowych lub żelowych. Mamy więc dwa niezbędne elementy mocowane na kolumnie silnika - rumpel sterowy i baterię. Nie musimy się więc przejmować miejscem na postawienie ciężkiego akumulatora, prowadzeniem kabli zasilających itp. Mamy wszystko razem, baterię jednym ruchem można wypiąć i zabrać do ładowania a całość schować do pokrowca i zabrać ze sobą w sytuacji gdy ponton postanowimy zostawić zacumowany w marinie. Zastosowana bateria ma jeszcze jedną dużą zaletę - jej żywotność jest dużo wyższa od akumulatorów żelowych. Jeżeli dodamy do tego możliwość podpięcia miękkiego panelu solarnego, który jest w stanie utrzymać nam odpowiednie napięcie na baterii przy prędkości spacerowej - możemy pływać bez ograniczeń i za darmo!

  No dobrze ale jak to pływa? Silniki elektryczne czy to ePropulsion Spirit 1.0 czy Torqeedo Travel 1003 mają moc odpowiadającą 3HP silnika spalinowego, co przy maksymalnych obrotach pozwoli uzyskać w przykładowym pontonie prędkość ok 10km/h - pamiętać należy jednak o znacznym skróceniu czasu pracy do ok 1h. Pływanie rekreacyjne - spacerowe z prędkościami rzędu 5-6km /h to już 4 godziny czasu pracy, w których to możemy pokonać dystans ok 22km, a to już całkiem sporo nawet jak na duży akwen. Jeżeli jest to niewystarczające, można pomyśleć o zapasowej baterii lub wspomnianym panelu solarnym do ładowania w trakcie pływania.

Reasumując, szybki rozwój technologii silników elektrycznych ale i również ogniw stosowanych w zasilaniu sprawił, że jeszcze nigdy do tej pory rozpoczęcie przygody z pływaniem na własnej jednostce nie było tak łatwe. Do tego dmuchany ponton, gdzie całość wraz z silnikiem zmieścimy po złożeniu w bagażniku kompaktowego samochodu. Nie musimy myśleć o wypadach chociażby do Chorwacji w towarzystwie przyczepy ciągniętej za pojazdem, ani też zastanawiać się, gdzie schowamy nasz zestaw w sezonie zimowym. Mobilność i zarazem wolność, którą daje spędzenie czasu na wodzie, a nie tylko nad jej brzegiem jest w zasięgu ręki.

        

Natomiast jeżeli ktoś dysponuje grubszym portfelem i oczekuje większych wrażeń, prędkości, płynięcia w ślizgu sportową łodzią - znajdzie je - Torqeedo Deep Blue w wersji Twin 2 x 80HP

Baterie do tego modelu powstały we współpracy z BMW i zasilają między innymi elektryczny samochód tego bawarskiego koncernu - I3 widoczny już od dłuższego czasu również na polskich drogach.

--

*źródła zdjęć: torqeedo.com, epropulsion.com, FB epropulsion Germany

 

Komentarze do wpisu (0)


 
Promocje
Rzutka ratunkowa 25m
Rzutka ratunkowa 25m
139,00 zł 129,00 zł
szt.
Deska SUP foil Falcon 5.10 Aztron pompowana
Deska SUP foil Falcon 5.10 Aztron pompowana
2 490,00 zł 2 205,00 zł
szt.
Deska SUP Meteor Lite 12.6 Aztron
Deska SUP Meteor Lite 12.6 Aztron
2 949,99 zł 2 507,00 zł
szt.
Deska WindSUP Soleil Extreme Aztron
Deska WindSUP Soleil Extreme Aztron
2 939,99 zł 2 499,00 zł
szt.
Deska WindSUP Soleil Aztron
Deska WindSUP Soleil Aztron
2 760,00 zł 2 345,00 zł
szt.
Pędnik BLADE 5m2 Aqua Marina
Pędnik BLADE 5m2 Aqua Marina
3 279,99 zł 2 900,00 zł
szt.
Pędnik 5.0 Aztron
Pędnik 5.0 Aztron
3 590,00 zł 3 051,00 zł
szt.
Deska SUP Gladiator Origin 12.6 S sport
Deska SUP Gladiator Origin 12.6 S sport
2 600,00 zł 2 149,00 zł
szt.
Deska SUP Meteor 14  Aztron
Deska SUP Meteor 14 Aztron
3 190,00 zł 2 711,00 zł
szt.
Deska SUP SUPERNOVA 11 AZTRON
Deska SUP SUPERNOVA 11 AZTRON
1 950,00 zł 1 487,00 zł
szt.
Deska SUP NOVA 10 AZTRON
Deska SUP NOVA 10 AZTRON
1 790,00 zł 1 292,00 zł
szt.
Kajak Aquatone Playtime 11.4 2022
Kajak Aquatone Playtime 11.4 2022
2 629,99 zł 2 104,00 zł
szt.
NOWOŚCI
Siedzisko kajakowe SPINERA PERFORMANCE
Siedzisko kajakowe SPINERA PERFORMANCE
250,00 zł
szt.
Canoe Grabner Outside
Canoe Grabner Outside
13 550,00 zł
szt.
Canoe Grabner XR-Trekking
Canoe Grabner XR-Trekking
13 100,00 zł
szt.
Kajak 1-osobowy  Hybris 320 Spinera
Kajak 1-osobowy Hybris 320 Spinera
2 300,00 zł
szt.
Kajak 3-osobowy  Hybris 500 Spinera
Kajak 3-osobowy Hybris 500 Spinera
2 800,00 zł
szt.
Kajak 2-osobowy  Hybris 410 Spinera
Kajak 2-osobowy Hybris 410 Spinera
2 799,00 zł
szt.
Kajak Grabner Riverstar
Kajak Grabner Riverstar
20 800,00 zł
szt.
Kajak Grabner Hype
Kajak Grabner Hype
10 300,00 zł
szt.
Lodówka na deskę SUP - różne modele
Lodówka na deskę SUP - różne modele
155,00 zł
szt.
Deska SUP Yolo Rasta 12.0
Deska SUP Yolo Rasta 12.0
5 199,00 zł
szt.
Deska SUP Yolo Octoscuba 12.0
Deska SUP Yolo Octoscuba 12.0
5 199,00 zł
szt.
Deska SUP Yolo Fisher 12.6
Deska SUP Yolo Fisher 12.6
5 899,00 zł
szt.
Deska SUP Yolo TR yacht 12.6
Deska SUP Yolo TR yacht 12.6
5 199,00 zł
szt.
Deska SUP Yolo Yacht 12.0
Deska SUP Yolo Yacht 12.0
4 999,00 zł
szt.
Deska SUP Yolo Dogwood Coastal 12.0
Deska SUP Yolo Dogwood Coastal 12.0
5 199,00 zł
szt.
Deska SUP Yolo Underwater Honu 10.6
Deska SUP Yolo Underwater Honu 10.6
4 999,00 zł
szt.
Deska SUP Yolo TR yacht 14.0
Deska SUP Yolo TR yacht 14.0
5 599,00 zł
szt.
Deska SUP Yolo SeeGlass 10.6
Deska SUP Yolo SeeGlass 10.6
4 999,00 zł
szt.
Deska SUP Yolo Dogwood 10.6
Deska SUP Yolo Dogwood 10.6
4 999,00 zł
szt.
Newsletter
Chcesz otrzymywać informacje o promocjach i nowościach?
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl