Elektryczne rewolucje na wodzie

0
Elektryczne rewolucje na wodzie

Chcielibyśmy w tym miejscu przybliżyć , w prosty sposób temat związany z napędami elektrycznymi w łodziach i pontonach używanych do celów rekreacyjnych. Silniki tego typu coraz głośniej pukają do drzwi nawet dużych stoczni jachtowych. Nie ma pewnie producenta, który ignorowałby temat i nie oferował swoich produktów z możliwością wybrania napędu hybrydowego lub elektrycznego a już jako minimum był przystosowany do montażu takiej jednostki.


Tak samo jak w motoryzacji, tak i tutaj mamy wyraźny trend do ograniczenia emisji spalin ale też widzimy, że społeczeństwo chce być eko. W Polsce temat silników elektrycznych najbardziej znany jest w środowisku wędkarzy, gdzie są już od wielu lat wykorzystywane bardzo szeroko. Wpływa na to rodzaj zbiorników wodnych jakie mamy w kraju - a szczególnie coraz większa ilość tzw. stref ciszy - czyli miejsc gdzie nie można pływać z wykorzystaniem silnika spalinowego.

     

Poza takimi zastosowaniami mamy jeszcze pływanie rekreacyjne z rodziną, przyjaciółmi. Możemy do tego wyczarterować łódź lub jacht, ale umówmy się, poza Mazurami, Pomorzem oraz dużymi zbiornikami wodnymi jak Zegrze nie mamy zbyt wielu możliwości do wyboru.

Można natomiast pokusić się o własną jednostkę pływającą i nie wydawać na ten cel majątku.
Mamy do dyspozycji cała masę producentów łodzi wykorzystywanych przez wspomnianych wędkarzy, natomiast bardzo ciekawą opcją są pontony pneumatytczne. Nie mamy oczywiście na myśli bardziej zabawkowych pontonów dziecięcych dostępnych w niemal każdym markecie, tylko jednostki atestowane, posiadające odpowiednie certyfikaty i klasy pływalności. Są w nich zastosowane bardzo nowoczesne i niezwykle wytrzymałe tkaniny pvc w gramaturach od 750-1500g/m2. Zalet tego typu rozwiązań jest wiele, jednak najważniejsza z nich to mobilność, łatwość transportu w bagażniku klasycznego samochodu osobowego, bez konieczności holowania przyczepy.


Dla 4-osobowej rodziny dobrym rozwiązaniem będzie ponton o wymiarach o 3,6m. Natomiast jeżeli chcemy pływać w dwójkę, to 3,3m zapewni odpowiednio dużo miejsca i komfortu, zmieścimy również podręczny bagaż. Jednym z wiodących producentów profesjonalnych pontonów jest firma Kolibri, z szerokiej oferty każdy wybierze coś dla siebie. W komplecie zawsze otrzymujemy wiosła, więc tak naprawdę już to wystarczy nam do eksplorowania akwenów wodnych i spędzenia czasu wspólnie z najbliższymi nad wodą.
Jeżeli myślimy o nieco większych zbiornikach, a nawet strefach przybrzeżnych konieczny będzie ponton o klasie pływalności (klasie żeglugowej) C, umożliwia on pływanie daną jednostką na akwenach zamkniętych jak i wodach przybrzeżnych przy sile wiatru do 6 stopni B. i przy fali znaczącej do 2m włącznie.


Myśląc o takim pływaniu po pierwsze należy rozważyć o kurs na patent sternika motorowego, pomimo, że polskie przepisy dopuszczają pływanie bez patentu jednostkami motorowymi o długości do 13m z silnikiem o mocy silnika poniżej 10kW oraz mocy do 75kW gdzie prędkość została ograniczona konstrukcyjnie do maksymalnie 15km/h. Bez odpowiednich uprawnień i wiedzy zarówno teoretycznej z przepisów prawa morskiego jak i wiedzy praktycznej na dużych akwenach o znacznej aktywności żeglugowej możemy stanowić zagrożenie dla siebie i innych wodniaków, dlatego należy do tego podejść rozsądnie i odpowiedzialnie. Kursy organizowane są w wielu miejscach zazwyczaj w systemie weekandowym.
Mając już za sobą formalności oraz wybór odpowiedniej jednostki pływającej wracamy do sprawy silnika - ten artykuł jest na temat elektryków i na tym się skupimy. Jak wiadomo wszystko co działa na prąd, musi go mieć z czegoś dostarczony - czyli akumulator. Większość modeli dostępnych na rynku najpopularniejszych firm jak Haswing, Minn Kota, Motorguide czy Haibo wymagają podpięcia do zewnętrznego akumulatora, żelowego lub innego. Dochodzi nam zatem konieczność zagospodarowania miejsca dla ciężkiej i nieporęcznej baterii do której podpinamy kablami nasz silnik podobnie jak to się ma w samochodzie. Jest też inny rodzaj silników na których chcielibyśmy się skupić - wiodący producenci w branży - Torqeedo i ePropulsion zaproponowali rozwiązania idealne dla rekreacji które świetnie wpasowują się model - lekkie, mobilne, łatwe w transporcie ale też w ładowaniu. Co jest równie istotne, z montażem i użytkowaniem poradzi sobie dosłownie każdy.

 

Uzyskanie kompaktowego, zwartego silnika wraz z doczepioną baterią nie byłoby możliwe bez wykorzystania technologii ogniw typu LiPo, które są dużo lżejsze i mniejsze w stosunku do tradycyjnych akumulatorów kwasowych lub żelowych. Mamy więc dwa niezbędne elementy mocowane na kolumnie silnika - rumpel sterowy i baterię. Nie musimy się więc przejmować miejscem na postawienie ciężkiego akumulatora, prowadzeniem kabli zasilających itp. Mamy wszystko razem, baterię jednym ruchem można wypiąć i zabrać do ładowania a całość schować do pokrowca i zabrać ze sobą w sytuacji gdy ponton postanowimy zostawić zacumowany w marinie. Zastosowana bateria ma jeszcze jedną dużą zaletę - jej żywotność jest dużo wyższa od akumulatorów żelowych. Jeżeli dodamy do tego możliwość podpięcia miękkiego panelu solarnego, który jest w stanie utrzymać nam odpowiednie napięcie na baterii przy prędkości spacerowej - możemy pływać bez ograniczeń i za darmo!

  No dobrze ale jak to pływa? Silniki elektryczne czy to ePropulsion Spirit 1.0 czy Torqeedo Travel 1003 mają moc odpowiadającą 3HP silnika spalinowego, co przy maksymalnych obrotach pozwoli uzyskać w przykładowym pontonie prędkość ok 10km/h - pamiętać należy jednak o znacznym skróceniu czasu pracy do ok 1h. Pływanie rekreacyjne - spacerowe z prędkościami rzędu 5-6km /h to już 4 godziny czasu pracy, w których to możemy pokonać dystans ok 22km, a to już całkiem sporo nawet jak na duży akwen. Jeżeli jest to niewystarczające, można pomyśleć o zapasowej baterii lub wspomnianym panelu solarnym do ładowania w trakcie pływania.

Reasumując, szybki rozwój technologii silników elektrycznych ale i również ogniw stosowanych w zasilaniu sprawił, że jeszcze nigdy do tej pory rozpoczęcie przygody z pływaniem na własnej jednostce nie było tak łatwe. Do tego dmuchany ponton, gdzie całość wraz z silnikiem zmieścimy po złożeniu w bagażniku kompaktowego samochodu. Nie musimy myśleć o wypadach chociażby do Chorwacji w towarzystwie przyczepy ciągniętej za pojazdem, ani też zastanawiać się, gdzie schowamy nasz zestaw w sezonie zimowym. Mobilność i zarazem wolność, którą daje spędzenie czasu na wodzie, a nie tylko nad jej brzegiem jest w zasięgu ręki.

        

Natomiast jeżeli ktoś dysponuje grubszym portfelem i oczekuje większych wrażeń, prędkości, płynięcia w ślizgu sportową łodzią - znajdzie je - Torqeedo Deep Blue w wersji Twin 2 x 80HP

Baterie do tego modelu powstały we współpracy z BMW i zasilają między innymi elektryczny samochód tego bawarskiego koncernu - I3 widoczny już od dłuższego czasu również na polskich drogach.

--

*źródła zdjęć: torqeedo.com, epropulsion.com, FB epropulsion Germany

 

Komentarze do wpisu (0)


 
Promocje
Deska SUP Gladiator Elite 14 T touring
Deska SUP Gladiator Elite 14 T touring

4 300,00 zł

Cena regularna: 4 700,00 zł

Najniższa cena: 4 700,00 zł
szt.
Kajak 2-osobowy Spinera SUPKAYAK SK12
Kajak 2-osobowy Spinera SUPKAYAK SK12

3 270,00 zł

Cena regularna: 3 849,00 zł

Najniższa cena: 3 849,00 zł
szt.
Goal Zero - Panel solarny przenośny Nomad 50
Goal Zero - Panel solarny przenośny Nomad 50

1 099,00 zł

Cena regularna: 1 490,00 zł

Najniższa cena: 1 490,00 zł
szt.
Kamizelka ratunkowa ErgoFit OC 290 Crewsaver 290N
Kamizelka ratunkowa ErgoFit OC 290 Crewsaver 290N

1 225,00 zł

Cena regularna: 1 480,00 zł

Najniższa cena: 1 480,00 zł
szt.
Goal Zero - Yeti 200X przenośna stacja energii
Goal Zero - Yeti 200X przenośna stacja energii

1 399,00 zł

Cena regularna: 2 095,00 zł

Najniższa cena: 2 095,00 zł
szt.
Goal Zero - zestaw solarny  Yeti 200X + panel Nomad 50
Goal Zero - zestaw solarny Yeti 200X + panel Nomad 50

2 600,00 zł

Cena regularna: 3 299,00 zł

Najniższa cena: 3 299,00 zł
szt.
Deska SUP Gladiator Elite 11.6
Deska SUP Gladiator Elite 11.6

2 900,00 zł

Cena regularna: 4 200,00 zł

Najniższa cena: 3 789,98 zł
szt.
Deska SUP Gladiator Elite 12.6 S sport
Deska SUP Gladiator Elite 12.6 S sport

2 653,00 zł

Cena regularna: 4 200,00 zł

Najniższa cena: 3 789,98 zł
Deska SUP Gladiator Origin 10.6
Deska SUP Gladiator Origin 10.6

1 575,00 zł

Cena regularna: 2 350,00 zł

Najniższa cena: 2 350,00 zł
szt.
Deska SUP Gladiator Elite 11.4
Deska SUP Gladiator Elite 11.4

3 100,00 zł

Cena regularna: 4 150,00 zł

Najniższa cena: 2 625,00 zł
szt.
Deska SUP Gladiator Elite 11.2
Deska SUP Gladiator Elite 11.2

3 050,00 zł

Cena regularna: 4 100,00 zł

Najniższa cena: 2 583,00 zł
szt.
Deska SUP Gladiator Elite 14 S sport
Deska SUP Gladiator Elite 14 S sport

2 933,00 zł

Cena regularna: 4 700,00 zł

Najniższa cena: 4 700,00 zł
szt.
NOWOŚCI
SIGG Butelka WMB Pathfinder Glacier 1l
SIGG Butelka WMB Pathfinder Glacier 1l

99,00 zł

szt.
SIGG Butelka WMB Pathfinder Black 1l
SIGG Butelka WMB Pathfinder Black 1l

99,00 zł

szt.
SIGG Butelka WMB Pathfinder Alu 1l
SIGG Butelka WMB Pathfinder Alu 1l

99,00 zł

szt.
SIGG Butelka Swiss Red 0,6l
SIGG Butelka Swiss Red 0,6l

79,00 zł

szt.
GearAid Sea Gold Anti-Fog gel 37ml
GearAid Sea Gold Anti-Fog gel 37ml

31,00 zł

szt.
GearAid Anti-fog Spray 60ml
GearAid Anti-fog Spray 60ml

32,00 zł

szt.
GearAid Goggle Bright 60ml - anti-fog
GearAid Goggle Bright 60ml - anti-fog

29,00 zł

szt.
GearAid Revivex UV Protectant 355ml
GearAid Revivex UV Protectant 355ml

75,00 zł

szt.
GearAid Iron-On Neoprene Repair Kit
GearAid Iron-On Neoprene Repair Kit

46,00 zł

szt.
Newsletter
Chcesz otrzymywać informacje o promocjach i nowościach?
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl