Akademia żeglarska - pływanie katamaranami

0
Akademia żeglarska - pływanie katamaranami

Dzięki stosunkowo łagodnym przepisom rodzimego prawa dotyczącego możliwości uprawiania żeglarstwa na wodach śródlądowych, praktycznie każdy może usiąść za sterem jachtu żaglowego o długości kadłuba do 7,5m i prowadzić go w porze dziennej po wspomnianych wodach. W tych samych przepisach (Ustawa o żegludze śródlądowej) jest jednak zapis w którym czytamy:

Art. 37a. 1. Prowadzenie statków przeznaczonych do uprawiania sportu lub rekreacji, zwane dalej "uprawianiem turystyki wodnej", wymaga:

1) posiadania odpowiedniej wiedzy i umiejętności z zakresu żeglarstwa;

2) przestrzegania zasad bezpieczeństwa przy uprawianiu turystyki wodnej.

Zatem czy to pływamy ww. jachtem do którego nie musimy posiadać uprawnień, czy też jachtem powyżej 7,5m w przypadku którego sternik musi posiadać przynajmniej paten o stopniu "Żeglarz Jachtowy" - w każdym przypadku wymagana jest wiedza i umiejętności oraz znajomość zasad i przepisów bezpieczeństwa na wodzie.

Reasumując można w drodze samodzielnej nauki i posiąść tą wiedzę, my jednak zachęcamy do skorzystania z oferty dobrych szkół żeglarskich i odbycie stosownych kursów w których zapoznamy się ze wszystkimi aspektami żeglarstwa czy też motorowodniactwa. Kończąc ten wątek, ponieważ wbrew pozorom ten wpis nie będzie dotyczył przepisów i uprawnień (taki post można już znaleźć na naszym blogu) pragniemy jedynie zauważyć, że katamarany pompowane umożliwiają ich transport i przemieszczanie na różne akweny, nie tylko wody polskie. Warto więc zaznajomić się z przepisami danego kraju do którego wybieramy się z naszym sprzętem - czy nie występuje tam wymóg posiadania uprawnień. Dla przykładu - kierunek najczęściej wybierany - Chorwacja - na każdy sprzęt czy to mała żaglówka, czy ponton motorowy wymagane są uprawnienia. Wspomniany już polski paten Żeglarz Jachtowy jest akceptowany w Chorwacji - jednak ma inne uprawnienia niż w Polsce - o czym nie każdy wie. Posiadacz tego dokumentu może prowadzić jednostki do 12m długości w celach prywatnych lub czarterowych na wodach wewnętrznych i terytorialnych Republiki Chorwacji, w odległości do 1 mili morskiej od lądu lub wyspy, jeżeli posiada certyfikat do obsługi radiostacji i jeżeli na pokładzie znajduje się radio UKF. 

Wracając jednak do głównego zagadnienia tego wpisu dotyczącego - wiedzy i umiejętności, które zawsze warto uzupełniać i rozwijać czy to samodzielnie czy na kursach specjalistycznych - chcielibyśmy zaprosić do obejrzenia 11-częściowej serii przygotowanej przez firmę Grabner pod tytułem Sailing Academy - czyli akademia żeglarska. Zostaniemy w niej przeprowadzeni przez zupełne podstawy z budowy katamarany żaglowego, po podstawowe manewry, przepisy na wodzie, a kończąc na bardziej zaawansowanych poradach dotyczących chociażby właściwego trymu żagli i techniki żeglowania.

Materiał został udostępniony w wersji niemieckiej, jednak można go wyświetlić również z angielskimi napisami. Wszystko zaprezentowane w bardzo jasny i czytelny sposób, może okazać się pomocny dla osób które kontaktem z katamaranem pompowanym rozpoczną swoją przygodę z żeglarstwem, jak również dla osób które do tej pory żeglowały na jednokadłubowcach i pierwszy kontakt z katamaranami może być małym zaskoczeniem z powodu innej nautyczności tych jednostek.

Jeszcze raz gorąco zachęcamy do rozwijania swoich umiejętności żeglarskich, poszerzania wiedzy, a wszystko po to by czerpać radość z tego fantastycznego hobby i realizować się w nim w sposób bezpieczny dla siebie, naszej załogi oraz innych uczestników ruchu na wodzie.

1. W pierwszej części zapoznamy się z nazewnictwem i budową katamaranu żaglowego, poszczególnych elementów konstrukcyjnych i ich zastosowania.

 

 

 2. W drugiej części przedstawiono podstawy otaklowania jednostki, przygotowania do żeglugi i slipowania. Pisząc językiem zrozumiałym dla każdego - jak przygotować jednostkę do pływania i przenieść z brzegu na wodę.

 

3. W tej części przechodzimy do konkretów związanych z teorią żeglowania - kursami względem wiatru etc.

 

 4. Manewry w żeglarstwie - zwroty przez sztag oraz rufę, jak również ostrzenie i odpadanie. W tym punkcie pozwolimy sobie o mały komentarz od nas, który może okazać się pomocny osobom które przesiadły się z jachtów żaglowych jednokadłubowych na tzw. wielokadłubowce w jez. angielskim określane jako multihull. Pierwszą istotną różnicę w żeglowaniu tymi jednostkami odkryjemy dość szybko - już przy pierwszym zwrocie przez sztag przy małym wietrze i prędkości.

Załóżmy, że płyniemy prawym halsem i będziemy wykonywać zwrot przez sztag - czyli przejście lini wiatru dziobem z bajdewindu prawego halsu do bajdewindu lewego halsu. Klasycznie manewr ten wykonujemy na foku w łopocie - czyli dochodzimy do linii wiatru, fok luz i czekamy aż żagiel ułoży się na nowym kursie, wtedy wybieramy. W przypadku żeglowania katamaranem zdarzy się tak, że łódź nie będzie miała wystarczającej inercji (siły rozpędu) by oba kadłuby przeszły linię wiatru, i zostanie odepchnięta na dotychczasowy hals. W takiej sytuacji wystarczy pomóc sobie fokiem - nie luzować go przy dojściu do linii wiatru, ale zostawić nadal wybrany na dotychczasowym halsie, dopiero gdy złapie wiatr z drugiego kierunku - zadziała wstecz i pomoże nam przejść płynnie kąt martwy. Dopiero wtedy lewy foka szot luz i prawy foka szot wybieramy do odpowiedniego kursu.

Jest to przydatny tip w sytuacji małych wiatrów i małej prędkości. Przy mocniejszym wietrze musimy działać szybko z luzem szotów foka po przejściu wiatru, inaczej siła na żaglu pracującym wstecz obróci nas dynamicznie do półwiatru a nawet dalej. Na koniec dodamy, że jest to tylko i wyłącznie nasza sugestia wynikająca z doświadczeń, a nie wiedza "podręcznikowa"

 

5. Bardzo istotny punkt zwłaszcza dla każdego samouka - prawo drogi i podstawy przepisów na wodzie. W zasadzie jeżeli ktoś planuje uczyć się samodzielnie - od tego punktu powinien zacząć. Jest to niezwykle istotne. Nasza rada - obserwowanie otoczenia non stop i reagowania na to co dzieje się na wodzie. Nawet w sytuacji gdy wiemy, że mamy pierwszeństwo, to ktoś płynący motorówką, skuterem, inną żaglówką czy też rowerkiem wodnym tej wiedzy może nie posiadać, lub lekceważy przepisy. W takiej sytuacji reagujmy zawczasu, zmieńmy kurs, zachowajmy bezpieczną odległość i nie czekajmy do ostatniej minuty wierząc w to, że drugi sternik wie co robi i zaraz nam ustąpi... Katamaran pompowany nie wyrządzi szkody innej jednostce, w drugą stronę może już być różnie.

 

6. Bezpieczeństwo na wodzie, właściwe przygotowanie ekwipunku i wyposażenia osobistego przed wyruszeniem, ponadto meteorologia i zjawiska naturalne z którymi żeglarze cały czas mają styczność.

 

 

7. Wywrotki katamaranów i tzw. "grzyby" czyli sytuacja w której jacht zaliczył wywrotkę, a ponadto obrócił się masztem do dołu. Jest to najtrudniejsza sytuacja do postawienia z powrotem jachtu na kadłubach, ponieważ bardzo często maszt wbija się w dno, co uniemożliwia jego podniesienie. Dla uniknięcia takich sytuacji wymyślono boje wypornościowe na maszt, ponieważ dzięki nim po wywrotce katamaran leży na boku i łatwo daję się postawić do pionu.

 

 8. MOB - Man overboard - człowiek za burtą - to jedno z najpoważniejszych zagrożeń i zarazem wypadków na wodzie. Od wiedzy i umiejętności sternika oraz szybkości działania będzie zależało życie i zdrowie osoby która wypadła za burtę. Dlatego tak istotne jest pływanie w założonych środkach asekuracyjnych - zwłaszcza na otwarto pokładowych łodziach. W przypadku akwenów śródlądowych sprawa jest nieco łatwiejsza z racji odległości od brzegu, możliwości szybkiego wezwania pomocy. Zupełnie inaczej wygląda to na morzu, gdzie dochodzi zafalowanie i temperatura wody która bardzo szybko wychłodzi organizm. Stąd niezwykle istotne jest utrzymanie kontaktu wzrokowego z poszkodowanym, użycie środków ratunkowych o ile takie znajdują się na naszym pokładzie (polecamy do tego bojki pneumatyczne - automatyczne która napełniają się w ułamku sekundy po kontakcie z wodą) oraz sprawne manewrowanie.

Dodamy tylko, że jest to podstawowy manewr na wszystkich kursach żeglarskich, a jego właściwe wykonanie niezbędne do zdania egzaminu. Warto jest przy każdej okazji i w różnych warunkach pogodowych ćwiczyć ten manewr - ponieważ jest to ratowanie życia i musimy go potrafić wykonać.

 

9. Żegluj jak zawodowiec - czyli wszystko o fizyce, aerodynamice i trymie żagli, aby wykorzystać maksimum możliwości naszego sprzętu.

 

10. Wyposażenie opcjonalne - dodatkowy żagiel przedni typu Genua / Code Zero w Grabnerze nazywany Rollbooster (z racji tego, że jest mocowany na rolerze do sztagu i daje nam faktyczne przyspieszenie w lekkich wiatrach. W Minicat nazwany Genna, czyli jak widzimy każdy producent stosuje swoje nazwy własne,jednak wielkość żagla, kształt profilu określa jego typ o którym napisaliśmy w pierwszym zdaniu i są to rodzaje żagli powszechnie używane w żeglarstwie na jachtach - podobnie jak grot czy fok.

 

11. Jak "latać na jednym kadłubie?" w tym ostatnim już filmie z serii Sailing Academy przedstawiono kilka wskazówek i porad dotyczących pływania na jednym kadłubie - co stanowi nieodzowny element pływania katamaranami. Jak to się mawia -"chcesz przechyłów jednocyfrowych i prędkości dwucyfrowych? Przesiądź się na katamaran". Dużo w tym prawdy, ponieważ poza stabilnością i bezpieczeństwem również fani adrenaliny i prędkości znajdą coś dla siebie, zatem warto bliżej przyjrzeć się tego typu szybkiej żegludze. Oczywiście każdą z jednostek można doposażyć w zestawy trapezów - uprzęży dla załoganta do lepszego balastowania a co za tym idzie utrzymaniu katamaranu prosto - jak najostrzej do linii wiatru. Tutaj nie ma różnicy czy mamy katamaran sztywny, czy z pompowanymi kadłubami, możemy osiągać prędkości których będą nam pozazdrościli sternicy mazurskich jachtów :)

 

 

Mamy nadzieję, że niniejszy artykuł sprawi, że każdy znajdzie w nim informacje których jeszcze nie posiadał lub takie które uzupełniają już nabytą wiedzę i doświadczenie. Zaś w osobach które jeszcze nie zdecydowały czy żeglarstwo jest dla nich wzbudzi emocje i zainteresowanie tym cudownym sportem ale i sposobem spędzania wolnego czasu na łonie natury.

Komentarze do wpisu (0)

Newsletter
Chcesz otrzymywać informacje o promocjach i nowościach?
Promocje
Deska SUP Coasto Amerigo
Deska SUP Coasto Amerigo
2 499,99 zł 1 989,99 zł
szt.
Deska SUP Raptor+ Body Glove
Deska SUP Raptor+ Body Glove
3 000,00 zł 1 993,00 zł
szt.
Deska SUP Coasto Nautilus DC (dwukomorowa) 11.8
Deska SUP Coasto Nautilus DC (dwukomorowa) 11.8
3 300,00 zł 2 999,99 zł
szt.
Deska SUP Moai Touring 11.6
Deska SUP Moai Touring 11.6
3 000,00 zł 2 336,99 zł
szt.
Silnik elektryczny  Spirit 1.0 EVO ePropulsion
Silnik elektryczny Spirit 1.0 EVO ePropulsion
12 100,00 zł 11 600,00 zł
szt.
Silnik elektryczny Spirit 1.0 ePropulsion PLUS napęd
Silnik elektryczny Spirit 1.0 ePropulsion PLUS napęd
10 200,00 zł 9 800,00 zł
szt.
Napęd / Silnik Travel 1103C Torqeedo
Napęd / Silnik Travel 1103C Torqeedo
12 750,00 zł 12 399,00 zł
szt.
Katamaran 460 Elite Minicat
Katamaran 460 Elite Minicat
40 400,00 zł 38 999,00 zł
szt.
Restube Basic - bojka asekuracyjna
Restube Basic - bojka asekuracyjna
349,00 zł 309,00 zł
szt.
Kamizelka asekuracyjna MQ Kids
Kamizelka asekuracyjna MQ Kids
209,00 zł 188,99 zł
szt.
Kamizelka asekuracyjna Standard
Kamizelka asekuracyjna Standard
105,00 zł 88,99 zł
szt.
NOWOŚCI
DEMO Deska SUP GTS SAFE 14
DEMO Deska SUP GTS SAFE 14
5 377,00 zł 3 499,00 zł
szt.
Ręczna nawigacja Garmin eTrex 32x
Ręczna nawigacja Garmin eTrex 32x
919,00 zł
szt.
Zestaw STX WS 250 + paleta + pędnik składany Evolve 2022
Zestaw STX WS 250 + paleta + pędnik składany Evolve 2022
6 950,00 zł 5 418,00 zł
szt.
DEMO Kajak SAFE Apache -dwuosobowy włoski Premium
DEMO Kajak SAFE Apache -dwuosobowy włoski Premium
4 500,00 zł 3 150,00 zł
szt.
Ręczna nawigacja Garmin Montana 700i
Ręczna nawigacja Garmin Montana 700i
3 229,00 zł
szt.
Garmin inReach Messenger
Garmin inReach Messenger
1 499,00 zł
szt.
Komunikator Garmin inReach Mini2
Komunikator Garmin inReach Mini2
1 849,00 zł
szt.
Kajak Takayak 395 - dwuosobowy pompowany
Kajak Takayak 395 - dwuosobowy pompowany
4 850,00 zł
szt.
Miernik baterii Spirit ePropulsion
Miernik baterii Spirit ePropulsion
95,00 zł
szt.
Skuter wodny Skiffo Seaside Snorkeling
Skuter wodny Skiffo Seaside Snorkeling
3 099,00 zł
szt.
Bateria 915Wh Ultralight  1103C
Bateria 915Wh Ultralight 1103C
4 700,00 zł
szt.
Znajdź nas na Instagramie: Activegames.pl
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl